«O hi ha pressupost al juliol o hi hauran eleccions anticipades al gener», entrevista a Jaume Bartumeu

Autor: rosa burgos
Font: més andorra
Publicat el: 1 de Juny de 2010

–Quin és el balanç que fa d’un any de legislatura, i quins són els grans encerts així com els grans errors?

–El Govern portarà un balanç de la feina feta els dies 17 i 18 de juny al Debat d’orientació política i el Consell General serà qui l’haurà d’avaluar.

A títol personal, però, li diré que és molta la feina que s’ha fet i que s’ha fet bé, sobretot la resolució de la gran incògnita, heretada de l’anterior Govern, de com podríem trobar la manera de sortir de la llista negra dels paradisos fiscals de l’OCDE (Organització per la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic), així com resoldre en positiu la tensió institucional, que amenaçava de convertir-se en constitucional, que es va produir quan el president de la República Francesa, al febrer de l’any passat, ens demanava que canviéssim les relacions amb els països veïns de les nostres activitats financeres. En aquest sentit hem signat 17 acords d’intercanvi d’informació fiscal, 10 dels quals ja han estat ratificats pel Consell i per tant hem aconseguit sortir de la llista de paradisos fiscals. Però amb això no n’hi ha prou. Pel que fa al que no hem fet bé, no hem pogut avançar molt en les reformes socials que el país necessita perquè hem prioritzat les qüestions econòmiques i també perquè cal un acord parlamentari per modificar les lleis laborals que en el seu moment els socialdemòcrates no vam votar i ara són representades pels reformistes i per tant hem d’arribar a un consens per aquesta normativa.

–En quin punt estan les negociacions amb APC (Andorra pel Canvi) per poder tenir un consens i poder aprovar un pressupost que facilitaria totes aquestes reformes?

–Nosaltres estem en l’inici d’aquestes converses en el sentit que han estat una sèrie de contactes informals, però en el Debat d’Orientació Política també formularem propostes concretes per arribar a un acord polític nacional, com les que ja vaig plantejar l’any passat, per arribar a un diàleg entre els grups parlamentaris. A partir d’aquí hem de veure com ho concretarem tot això. Podem pensar, però, que a finals d’aquest mes durant les primeres setmanes de juliol s’avançarà molt i en positiu per un consens, ja que entenem que pel nou model econòmic que tots els partits volem no s’ha de tancar ni excloure ningú, com per exemple els reformistes, que, si ens posem d’acord, també voldríem que hi fossin.

Pel que fa APC, tenim un avantatge en l’evolució de les converses, ja que a la carta que em va enviar el seu representant parlamentari, el senyor Nomen, s’hi veu una voluntat de compartir una taula per avançar en els acords entre les forces polítiques. És a dir, APC ens ha demanat un front comú i, com ja vaig proposar l’any passat, estem disposats a parlar d’una remodelació del Govern.

–Creu realment realment que s’arribarà a aquests acords i a l’aprovació d’un pressupost?

–Crec fermament en la necessitat de l’aprovació d’un pressupost i crec en la responsabilitat de totes les forces polítiques, en el sentit que tots sabem que ara no és el moment de convocar unes eleccions generals, ja que s’ha de mirar de plantejar un redreçament econòmic, i estic segur que tindrem pressupost. Ara ja sabem tots quin és el marge de maniobra política que tenim i, per tant, o hi ha pressupost al juliol o a finals de gener s’hauran de convocar eleccions generals i els ciutadans hauran de decidir, cosa que seria molt contraproduent pel país.

–A hores d’ara quin és l’endeutament del país tenint en compte que es treballa amb dotzenes parts del pressupost de l’any passat i els crèdits que es demanen als bancs?

–Actualment ens estem movent sobre un endeutament dels 1.200 milions d’euros, més de la meitat dels quals formen part d’un endeutament bancari en forma de pòlisses de crèdit. De totes maneres, hem fet durant aquests darrers mesos una gran contenció de la despesa corrent i això farà que a finals d’any es moderi l’endeutament amb què ens vam trobar quan vam arribar al Govern. D’aquí a la data de Meritxell, més o menys, haurem resolt en part l’emissió del deute públic ja que hem de tenir en compte que el Ministeri de Finances està en converses permanents amb l’ABA (Associació de Bancs Andorrans) per regularitzar la situació i que el deute sigui a mitjà i no a llarg termini.

–D’altra banda, esteu pendent de la reforma tributària. En quina situació es troba?

–Crec que això està molt avançat. Nosaltres ja vam fer part de la nostra feina, que va ser entregar els tres projectes d’imposició directa al Consell General i ara s’estan esmenant i discutint. A la darrera sessió els reformistes van demanar que els avancéssim el text de la llei de l’IVA i crec que ja està enllestit, ara només se n’estan polint els detalls. Per tant, a la tardor les lleis de la reforma tributària ja estaran enllestides, és a dir, discutides, esmenades i ratificades pel Consell, que després determinarà el calendari d’execució.

Segons la meva opinió, la implantació dels impostos no es pot allargar gaire ja que perjudicaria les finances públiques, en el sentit que no tindríem ingressos i, alhora, si volem que les empreses del país exportin béns i serveis a l’exterior necessitem aquesta eina tributària.

Ara per ara, el qui estan tibant el calendari són els reformistes, però crec que amb això s’equivoquen.

–La crisi econòmica a Andorra afectarà també la reforma de la funció pública?

–Per nosaltres la reforma de la funció pública és necessària ja que quan vam entrar al Govern ens la vam trobar en una situació de desmotivació absoluta que va fer que fos imminent una reforma urgent. Ja fa un any, abans que estigués de moda la reducció dels salaris del funcionariat, vam fer un pas important, que va ser la reducció del 12% dels sous dels càrrecs de confiança i els mateixos ministres i no ho vam fer pas en un 5% (referint-se a la reducció que ha aplicat Espanya).

D’altra banda, he de dir que els salaris dels funcionaris actuals no es rebaixaran ja que entenem que aquesta no és una solució a les finances públiques. Tampoc és una solució deixar sense feina una bona part d’aquest funcionariat, però sí que molt probablement molts hauran de canviar de lloc de treball, dins de la mateixa Administració. De fet, en breu mantindrem una trobada amb els representants dels sindicats de la funció pública per explicar- los el que desconeguin de la reforma, tot i que també he de dir que la situació actual no dóna per gaires alegries. Aquesta reforma, però, també forma part de l’eventual pacte polític que hi ha d’haver, així que encara no hi ha res decidit.

–A l’inici d’aquesta entrevista ha comentat que els manca molt per fer pel que fa a lleis socials. Què s’està fent de manera urgent?

–A inicis del mes de juliol es posarà en marxa la taula per la reactivació econòmica i les relacions de treball. Nosaltres ja vam presentar un llistat de trenta compromisos socials i laborals que durant aquest mes de juny s’haurien de posar en marxa en la Comissió Econòmica i Social, que és un òrgan consultiu que afavoreix l’empresa privada i les relacions amb els seus treballadors. De totes maneres, les lleis que s’estan treballant ho estan fent els consellers general i jo poca cosa puc explicar. Tinc constància que el Partit Socialdemòcrata i Andorra pel Canvi estan avançant molt en el codi de les relacions laborals, que estan intentant modificar la legislació sindical perquè els treballadors puguin exercir el seu dret a l’acció sense patir-ne les conseqüències i també són molt urgents les lleis pel que fa a la seguretat en el treball.

–La remodelació dels representants del Govern a la CASS (Caixa Andorrana de la Seguretat Social) també hauria de ser un tema urgent. Hi ha alguna novetat en aquest aspecte?

–El nomenament dels representants del Govern al Consell d’Administració de la CASS tindrà lloc aquest mes de juny.

De fet, és lògic que el relleu coincideixi amb la remodelació total dels representants i així serà. Un cop es facin les eleccions per escollir els representants dels assalariats, els jubilats i els patrons, el proper 28 de juny, també es sabran els noms, dels quals ja en tinc una idea, que formaran part d’aquest consell.

–Això vol dir que a partir d’ara l’estancament de la CASS, pel que fa al desenvolupament d’alguns reglaments i les seves línies d’actuació, es normalitzaran?

–Quan nosaltres vam arribar al Govern ens vam trobar amb molts reglaments que s’havien d’haver fet i no es van fer; per tant, hem de dir que no hem tingut temps d’enllestir- los tots i anem endarrerits. Per exemple, pel que fa a les ajudes del 100%, cap als ciutadans que necessiten acollir-s’hi, hem hagut d’adoptar mesures transitòries. Tinc coneixement també que el Ministeri de Salut i Benestar i la CASS està treballant a contra rellotge per tenir enllestida la nova llista de patologies que es mereixen una cobertura sanitària del 100% i de fet es farà pública les properes setmanes, així com també es va fer públic el llistat de les baixes corresponents a cada patologia en concret. Pel que fa a aquestes llistes, em consta que no s’ha fet retallada, però sí que hi haurà un control que fins ara no hi era.

pdf3.jpg