El Govern demanarà un crèdit bancari d’uns 37,5 milions d’euros a vint anys per poder pagar els treballs corresponents als trams 3 i 4 del vial de Sant Julià, l’acabament dels quals és previst per a l’agost i el març del 2011, respectivament. El ministre d’Ordenament Territorial, Gerard Barcia, ha justificat aquesta decisió per l’absència d’una empresa disposada a assumir la concessió de la totalitat de l’obra, i ha afirmat que l’executiu estudiarà reprendre els dos primers trams del projecte si alguna societat s’hi mostra interessada o bé si hi ha canvis en la conjuntura econòmica.
El ministre ha assegurat que “la voluntat és fer el màxim d’obra com més aviat millor” i ha matisat que la decisió de suspendre els trams 1 i 2 es va prendre per “una qüestió de finançament que va més enllà del traçat”. La falta d’empreses disposades a assumir la concessió de l’obra també explica la determinació governamental de demanar un préstec, ja que el contracte que es va fer amb les empreses constructores obliga a fer efectius els 24,4 milions del tercer tram i els 13,2 del segon en el moment que acabin les obres.
Pel que fa a les pressions rebudes des del grup Rocafort per modificar el projecte del desviament, el titular d’Ordenament Territorial ha apuntat que “de moment no té sentit replantejar-se res” i que si apareix alguna empresa “llavors tindrà sentit entrar a parlar de determinats plantejaments”.
Barcia, que ha visitat les obres que s’estan duent a terme a la parròquia de Sant Julià de Lòria, ha recordat que, segons un estudi, “els trams 3 i 4 poden ser completament funcionals encara que no tirin endavant els dos primers”, mitjançant un accés per la plaça Laurèdia. El ministre també ha apuntat que el desenvolupament d’aquest accés “és complex, però no menys que si l’haguéssim de portar fins al pont de Fontaneda”, segons el projecte previst amb els dos primers trams.
Tot i que les obres dels dos trams que actualment estan en construcció s’haurien d’acabar a finals de l’estiu del 2011, el ministre ha comunicat que preveu un retard que no s’allargaria “més enllà d’un trimestre”. El tram 3, que transcorre entre la plaça Laurèdia i el túnel, va amb retard com a conseqüència de la festa major, ja que s’ha convingut que durant aquest mes només es pugi terres abans de les deu del matí i després de les set del vespre. El retard del tram 4, que va des de la boca nord de túnel de la Tàpia fins a la rotonda d’Aixovall, és degut a “la signatura d’un conveni amb un particular”, segons ha explicat el ministre.
Sense girs a l’esquerra el 2012
D’altra banda, el ministeri preveu acabar a finals del 2011 amb els girs a l’esquerra que hi ha a la carretera general 1 per accedir als centres comercials. El projecte, que es pressupostaria el 2011, consisteix a eixamplar la carretera que va des de la rotonda de la depuradora de Sant Julià fins a la de Sant Eloi perquè tingui dos carrils d’anada i dos de tornada, i construir una tercera rotonda a l’alçada del River.
De moment, el ministre ha visitat la primera fase de les obres d’eixamplament i rectificació de la CG-1, que s’haurien d’haver acabat el març d’aquest any, per un import d’1,25 milions d’euros, però finalment s’allargaran quatre mesos més. Barcia ha argumentat que “els murs ancorats eren en un terreny més tou del previst i s’ha hagut de fer més metres”.
Nul·litat dels dos valires
Finalment, el ministre d’Ordenament Territorial ha lamentat que si es confirma la nul·litat del procés del túnel dels Dos Valires les obres es poden allargar encara més del previst: “Aquest és el problema sempre que hi ha processos judicials, però això és inevitable”, ja que “la voluntat del Govern és fer-ho al més aviat possible, però la justícia ha de seguir el seu curs”. Quant a la demanda de nul·litat, Barcia ha apuntat que “les parts implicades, per decisió dels lletrats, busquen la millor defensa possible, […] intenten justificar l’actuació i que la imputació sigui com més lleu millor”.