El Govern està buscant finançament per poder pagar l’any vinent les fases III i IV de la desviació de Sant Julià, les úniques que, ara per ara, es construiran, ja que s’ha decidit ajornar la resta del projecte al·legant la complicada situació econòmica. El ministre d’Ordenament Territorial, Gerard Barcia, va explicar ahir que la intenció és poder afrontar el compromís contractual amb les empreses responsables de les obres mitjançant un crèdit bancari que ja s’està negociant i que es tornaria en un termini de 20 anys.
En total, l’executiu necessitarà 37,6 milions d’euros, dels quals 13,17 corresponen al tram IV del vial (entre la boca nord del túnel de la Tàpia i la General 1, a l’altura de Grau Vella) i 24,42 al III (el propi túnel i l’enllaç a la plaça Laurèdia). Serà en aquest punt on l’any vinent, si es compleixen els terminis previstos, es finalitzi la desviació.
El ministre, que ahir va fer una visita a les obres de la futura infraestructura, va reiterar que “fins que la conjuntura econòmica no variï” serà complicat engegar la resta del projecte, tot i que va obrir la possibilitat de “replantejar la idea” si apareix una empresa o una UTE que s’ofereixi a acceptar les condicions previstes per la concessió, que passen per afrontar la construcció dels dos trams restants i, a més, assumir el pagament dels ja acabats. Posteriorment, l’obra quedaria en concessió durant 40 anys i l’Estat pagaria una quota anual de 4,9 milions. “Si fos així, estudiaríem la solvència i la fiabilitat de l’oferta i decidiríem”, va indicar Barcia.
No complirà els objectius
L’ajornament de les anomenades fases I i II del vial de Sant Julià afectarà el compliment del que era l’objectiu prioritari de la infraestructura, el cost estimat total de la qual ascendia a 84 milions. Així ho admet un estudi encarregat pel propi Govern que havia de servir per decidir com es regularia l’enllaç entre l’actual carretera i la desviació. “El manteniment de l’actual oferta de calçada des de la plaça Laurèdia fins a la frontera espanyola no permetrà una millora de la fluïdesa en aquest tram de la xarxa de carreteres del Principat, per tant, es mantindrà la situació actual relativa a les repercussions negatives que poden produir-se en cas de congestió de circulació d’entrada i sortida del país durant les hores punta de cap de setmana, estiu, temporada d’esquí i altres períodes de vacances”, indica l’informe. El document també entén com a “convenient” la prolongació de la variant.
Barcia va assegurar ahir que el vial serà totalment funcional encara que no arribi a l’entrada sud del poble i que, tot i el canvi de plans, l’enllaç entre la nova carretera i l’antiga, tot i fer-se ara al centre mateix de Sant Julià, no serà molt més complicat. “Pot haver-hi certa complexitat, però no més que la que hi hauria igualment al pont de Fontaneda amb el vial complet”, va comentar el titular d’Ordenament. L’opció finalment escollida per a aquesta unió serà la d’una doble rotonda amb un sistema de semàfors que donaran el pas als vehicles. L’executiu confia que les obres dels dos trams en execució estiguin finalitzades durant l’any vinent i, per tant, el vial entri llavors en funcionament.
ACCESSOS MÉS SEGURS ALS CENTRES COMERCIALS
Abans de final del 2011, el ministeri d’Ordenament Territorial vol que el tram de la carretera General 1, entre la rotonda de la borda Sabater i la de Fontaneda, sigui totalment de quatre carrils i no tingui cap gir a l’esquerra dels que actualment existeixen per accedir als diferents centres comercials de la zona. Així ho va explicar Gerard Barcia, que va defensar la necessitat d’eliminar aquests punts “perquè són molt perillosos en qualsevol xarxa viària”. El polític canillenc va avançar que el pressupost del 2011 inclourà una partida per culminar aquest projecte, amb la construcció d’una nova rotonda al tram. Llavors, l’entrada a les zones d’aparcament dels diferents centres es farà sempre des del carril més proper, sense envair el sentit contrari. Aquest projecte serà una segona part de les obres d’eixamplament i rectificació que s’estan portant a terme a la General 1, uns treballs que s’han endarrerit perquè el terreny de la part de la muntanya era menys sòlid del previst. A la tardor, però, es confia de tenir-los finalitzats per, després, negociar amb els propietaris del River, que hauran de construir una voravia al costat del centre comercial.