El Centre d’atenció contra l’intrusisme (CACI) ha fet balanç de les actuacions dutes a terme des que va entrar en funcionament a ple rendiment, el 15 d’octubre passat. En dos mesos i mig s’ha mobilitzat per 67 denúncies per intrusisme o bé competència deslleial.
El balanç és “molt positiu”, segons va comentar el tècnic de la unitat de comerç i inspecció del ministeri de Turisme i Comerç, Xavier Granyó. I és que el servei necessita de la col·laboració de les persones que detecten o pateixen aquesta mena de conductes i “aquí no hi ha cultura i és complicat demanar-li a la gent que busqui, que denunciï”. A tall d’exemple, Granyó comenta que “ja fa uns anys” que, des del Govern, es va habilitar l’adreça electrònica sintrusisme@andorra. ad però que “potser rebíem una denúncia per mes”. Ara, però, alguna cosa es mou. “Potser la crisi econòmica ha provocat que la gent s’animi més a denunciar”, va afegir-hi.
De les 67 pràctiques investigades, gairebé la meitat (32), feien referència a l’activitat d’empreses estrangeres que fan feina al país sense disposar de les corresponents autoritzacions. Els sectors afectats són molt diversos: obres de reforma, muntatge i transport intern, estètica, serveis informàtics, lloguer d’apartaments turístics, jardineria o venda de llenya, entre d’altres. També tenen un pes destacat les actuacions contra residents que treballen sense haver regularitzat la seva activitat. Les denúncies, en aquest àmbit, són 22 i afecten la prestació de serveis (personals, industrials, comercials, formació). I, finalment, el CACI també ha actuat per 6 conductes d’intrusisme empresarial relatives a la prestació de serveis tecnicosanitaris, 5 per intrusisme en el sector immobiliari i 2 més en l’àmbit de la compravenda de vehicles d’ocasió.
CIRCUIT I SANCIONS
Un cop el CACI rep la denúncia s’activen els mecanismes per fer les verificacions corresponents. Llavors s’alerta l’estament que pertoqui: duana, policia o els serveis d’inspecció d’altres departaments del Govern. Segons va explicar Granyó, s’han incoat expedients sancionadors i s’han imposat multes. Aquesta estadística, però, encara no s’ha recopilat, com també està per definir la gravetat de la conducta detectada. “Durant els primers mesos de l’any farem un balanç una mica més acurat. Sí que es pot qualificar la conducta de greu o no greu però també s’haurà d’analitzar en funció de la reincidència”, va indicar. Igualment, va afegir-hi que ara mateix, només dos mesos i mig de la posada en funcionament del servei, es fa difícil indicar quins són els sectors més afectats. Sí que va apuntar que sectors com el del transport, que és un del que més ha denunciat l’intrusisme professional que pateixen, ha rebut poques queixes però també va matisar que “ara tots tenen poques denúncies”.
Quan el servei fa la derivació és la policia, la duana o el departament del Govern que s’escaigui qui imposa la sanció econòmica. L’import difereix. Per exemple, si es tracta d’empreses que passen la duana sense fer la corresponent declaració són sancionats amb un import deu vegades superior al que haurien d’haver abonat en concepte d’impost. Les sancions governamentals poden ser de 150, 300 o 600 euros. Però Granyó va recordar que la quantia està a punt d’actualitzar-se, un cop entri en vigor la Llei de mesures de promoció econòmica. “Hi haurà un salt qualitatiu i quantitatiu amb sancions que aniran dels 3.000 als 12.000 euros”, va indicar. Una de les novetats que ha aportat el CACI és l’atenció les 24 hores i els 7 dies a la setmana a través del telèfon gratuït 18000180. Granyó va indicar que no han rebut cap trucada de denúncia més enllà de les 22 hores però sí que han atès alguna en cap de setmana. Tres persones de la Unitat de comerç i inspecció del Govern que s’hi dediquen “a temps parcial” a fer l’atenció.
Tanmateix, la denúncia no sempre pot derivar en una intervenció i control immediat i, per això, també s’activen d’altres mesures, com ara controls a la duana o sensibilització als potencials contractants.