Responsabilitat institucional, calendari legislatiu i horaris comercials
El Grup parlamentari socialdemòcrata recorda que el calendari de tramitació de la llei l’han marcat el Govern i el seu grup parlamentari.
En els darrers dies el Govern ha intentat traslladar al grup parlamentari socialdemòcrata la responsabilitat que la liberalització d’horaris comercials no s’apliqui a l’inici d’agost. Convé doncs, fer algunes precisions així com un recordatori de la legalitat vigent -especialment la Constitució i el Reglament del Consell General- amb la finalitat de situar adequadament les responsabilitats d’uns i d’altres -Govern i oposició- en la tramitació al Consell General de la proposta de modificació de la Llei 92/2010 d’horaris comercials.
1- El calendari de tramitació volgut pel Govern i promogut per la seva majoria:
a) El dia 6 de juny, dilluns, el Govern va presentar als agents econòmics i socials la proposta de modificació. El dia 7 de juny, dimarts, a les 19h el cap de Govern va fer arribar una còpia del document de presentació al president del grup parlamentari socialdemòcrata.
El calendari previst en el document del Govern (document adjunt) situava el dijous 16 de juny la presentació del projecte de llei a tràmit parlamentari.
b) El dia 23 de juny del 2011 (dijous) a les 15h55 es registra l’entrada al Consell General del projecte de llei del Govern. El projecte arriba, doncs a Casa de la Vall una setmana més tard de la data anunciada pel Govern.
c) La Sindicatura admet a tràmit el projecte de llei el dia 27 de juny, dilluns, amb la qual cosa el tràmit parlamentari comença onze dies més tard de la data (16 de juny) que el Govern havia assenyalat per l’inici de la tramitació.
d) En entrar el projecte, el dia 24 de juny, el Govern havia sol·licitat la seva tramitació pel procediment d’urgència, la qual cosa suposa, d’acord amb el que estableix l’article 82 del Reglament del Consell General, que els terminis queden reduïts a la meitat.
La Sindicatura ho accepta i obre un període de set dies i mig per a la presentació d’esmenes assenyalant la data del 7 de juliol del 2011 com a termini del període d’esmenes. Després d’aquesta decisió, el PS no posa en dubte la via urgent.
e) El grup parlamentari socialdemòcrata, exercint el seu dret d’examinar el projecte de llei i esmenar-lo decideix presentar una esmena a la totalitat i tres esmenes a l’articulat. Malgrat que el Reglament del Consell (article 80) estableix el dret que tenen els grups parlamentaris de sol·licitar una pròrroga d’aquest termini el grup parlamentari socialdemòcrata no ho va fer, en un acte evident de responsabilitat, precisament perquè no es produís cap endarreriment en la tramitació.
En conseqüència es van presentar les esmenes del grup parlamentari socialdemòcrata el dia 7 de juliol, dijous, a les 11h13 del matí (veure comunicat enviat aquell dia ref. CP-20110707).
f) La Sindicatura les va admetre a tràmit en una reunió celebrada el dia 11 de juliol, dilluns.
2- La data de reunió del Consell General:
Així doncs, fins i tot amb l’endarreriment del Govern en relació al seu propi calendari publicitat el 6 de juny, és ben evident que el ple del Consell General es podia reunir, per analitzar i a ben segur rebutjar l’esmena a la totalitat, a partir del dia 18 de juliol, dilluns vinent.
La Comissió Permanent del Consell General el dia primer de juliol va acordar fer una sessió del Consell General el dijous dia 28 de juliol.
Dels sis consellers generals que formen la Comissió Permanent només un -la consellera general Mariona González- és membre del grup parlamentari socialdemòcrata.
És ben evident que si, malgrat la declaració d’urgència acceptada i respectada pels socialdemòcrates, no es reuneix el Consell General fins el dia 28 de juliol és únicament perquè així ho ha volgut “Demòcrates per Andorra”.
3- La tramitació de les esmenes a l’articulat després del rebuig de l’esmena a la totalitat:
Tal i com estableix l’article 95 del Reglament del Consell General, quan el ple rebutja una esmena a la totalitat a un projecte de llei el Síndic General, escoltada la Junta de Presidents remet el projecte de llei amb les esmenes a l’articulat a la Comissió corresponent per a la seva tramitació.
En aquest cas el grup parlamentari socialdemòcrata tampoc ha posat cap entrebanc ja que en la Junta de Presidents del dia 4 de juliol ja es va acordar, amb el nostre suport, de trametre a la Comissió legislativa d’Economia les esmenes a l’articulat que es poguessin presentar al projecte.
Això significa que l’endemà mateix del Consell General (el dia 22 de juliol si DA hagués volgut fer un ple el dia 21 o el divendres 29 de juliol atès que el ple està previst pel dijous 28 de juliol) la Comissió Legislativa d’Economia es podrà reunir i en una sola sessió debatre les tres esmenes a l’articulat del projecte de llei.
D’acord amb el que estableix l’article 100 del Reglament del Consell General els grups parlamentaris que hagin perdut la votació de les seves esmenes en Comissió les podran reservar per al Ple en el termini de les quaranta-vuit hores següents a la finalització dels treballs de la Comissió.
Atesa la declaració d’urgència -acceptada i respectada pel grup parlamentari socialdemòcrata- aquest termini està reduït a la meitat és a dir a un sol dia.
Comptat i debatut el dilluns dia 1 d’agost -o qualsevol altre dia de la primera setmana d’agost- es podria reunir el ple del Consell General i votar definitivament el text. I si es convoqués una sessió del Consell General el dia 21 de juliol tot aquest calendari s’escurçaria encara més i la llei podria quedar votada i enllestida definitivament la darrera setmana de juliol.
4- La tramesa de la llei aprovada als Coprínceps:
En totes les manifestacions esbiaixades dels darrers dies els ministres d’Economia i de Turisme i els parlamentaris de DA passen de puntetes sobre l’article 63 de la Constitució que diu:
“Aprovada una llei pel Consell General, el Síndic General en donarà compte als Coprínceps perquè, entre els vuit i els quinze dies següents, la sancionin, promulguin i n’ordenin la publicació en el Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.”
Aquest precepte constitucional havia d’haver estat considerat pel Govern el dia 6 de juny en publicitar el seu calendari.
No sembla pas que hagués estat el cas.
5- Les vacances d’aquells que no en volien fer:
El conjunt de les declaracions dels ministres d’Economia i de Turisme situant ja indefectiblement la promulgació de la llei al mes de setembre indiquen clarament que no volen que es pugui reunir el ple del Consell General la primera setmana d’agost. Els socialdemòcrates assenyalem aquesta contradicció entre els discursos i els actes del Govern.
El grup parlamentari socialdemòcrata reitera públicament la seva disponibilitat i voluntat d’acudir a un ple del Consell General la primera setmana d’agost.
Es pot comprovar així que les afirmacions gratuïtes del Govern tendents a responsabilitzar el grup parlamentari socialdemòcrata de l’endarreriment en la tramitació del projecte de llei dels horaris comercials queden desmentides tant pel Reglament del Consell General com per les actuacions d’uns i altres durant les darreres setmanes.
6- El dret del grup parlamentari socialdemòcrata a esmenar els projectes de llei:
En conseqüència no és cert que el PS hagi evitat que la liberalització dels horaris comercials s’apliqués el mes d’agost.
És el Govern amb el seu grup parlamentari que ho han volgut així, en presentar tard el text a tràmit i endarrerint-ne després la tramitació fixant el ple pel dijous 28 de juliol quan es pot convocar el ple la setmana vinent.
El que s’intenta amagar darrere les declaracions repetides dels darrers dies és una voluntat política de menystenir els drets del grup parlamentari de la minoria a esmenar els projectes de llei que tramiti el Govern.
Hem de recordar doncs als ministres i al grup parlamentari de DA l’article 63 de la Constitució quan afirma que “els consellers i els grups parlamentaris tenen dret d’esmena als projectes i a les proposicions de llei.”
Aquest dret constitucional està recollit en els articles 92 a 96 del Reglament del Consell General.
El grup parlamentari socialdemòcrata no ha fet res més que exercir responsablement i seriosa el seu dret -i la seva obligació- de participar en l’activitat legislativa.
L’àmplia majoria parlamentària de DA li dóna tot el control del treball parlamentari: té majoria a la Sindicatura i majoria a la Comissió Permanent amb la qual cosa podia –si hagués volgut o sabut- fer avançar més ràpidament la tramitació, com hem exposat en els apartat anteriors.
Lamentem que DA ens bandegi del joc parlamentari i pretengui prohibir-nos d’esmenar les seves iniciatives legislatives.
El Consell General és, en el nostre sistema constitucional, la institució on es reconeix l’existència d’una majoria parlamentària i també l’element de referència en relació al qual el Govern ha d’actuar.
El funcionament normal i adient, constitucional al capdavall, de la institució del Consell General vol que hi hagi una confrontació democràtica entre un bloc Govern/majoria que s’oposa a un altre bloc, el de l’oposició parlamentària.
L’oposició no té el paper -ni el grup parlamentari socialdemòcrata ho pretén tampoc- d’impedir ni frenar l’adopció de cap norma legislativa volguda per la majoria.
L’oposició té el dret i l’obligació de matisar i discutir els projectes i presentar propostes (esmenes) alternatives.
El parlamentarisme majoritari no es pot convertir en la negació del debat ni tampoc pot portar al menysteniment dels drets constitucionals de l’oposició parlamentària.
El Govern i el seu grup parlamentari no haurien d’intentar confondre la nostra voluntat -que reiterem- d’exercir una oposició positiva i útil amb un xec en blanc que esborraria artificialment totes les diferències.
(S’acompanya còpia del document esmentat)
Andorra la Vella, 13 de juliol del 2011