Liberals ha donat per tancada la proposta d’incorporar Progressistes-SDP al seu pacte amb el PS amb un trist foli de set línies que el president dels progressistes, Jaume Bartumeu, no s’ha dignat ni a comentar en la roda de premsa d’aquest dimarts a la tarda, juntament amb el candidat Josep Roig.
L’actitud de Bartumeu, el seu silenci, té una clara lectura que no ha volgut expressar en públic. Troba indignant i irrespectuós que després d’anar-lo a veure a la seva oficina política amb una proposta de pacte sota el braç, els liberals tanquin ara l’afer amb una breu nota que diu que “no hi ha el consens necessari” per plantejar vies de col·laboració.
De fet, SDP mai s’ha pres seriosament la proposta. Bàsicament perquè el PS s’ha situat sempre al marge i no ha amagat el seu desinterès per una aliança amb els seus excompanys. Ha estat l’única cosa que Bartumeu ha comentat, que la carta que dona per tancat l’intent de pacte estigui signada per Pere López, president del PS. “No entenc com algú que no ha parlat amb mi ni ha assistit a les reunions pot signar-la”, s’ha queixat.
Punt final, doncs, a aquest intent que va sorgir d’una facció dels liberals. Progressistes-SDP no hi han cregut mai, L’A a mitges i el PS ni ha volgut sentir-ne a parlar. Un final que dona oxigen a DA, que sap que en algunes parròquies com Encamp o Andorra la Vella els vots dels progressistes podien donar la victòria a les llistes de PS-L’A.
Roig, crític amb Camp i Andorra Turisme
D’altra banda, el cap de llista nacional de Progressistes-SDP, Josep Roig, s’ha afegit a la protesta que va fer Jean Jacques Carrié, president de la Iniciativa Publicitària al Pas de la Casa, cap al ministre de Turisme, Francesc Camp, quan va valorar l’impacte de l’Andorra Shopping Festival en els comerços del Principat.
En aquest sentit, Roig ha dit que Carrié es va expressar “clar i català” quan deia que l’esdeveniment va ser bo pels comerços de les valls centrals però no pel Pas de la Casa. A més, “aquestes paraules són extrapolables a altres parròquies com Sant Julià de Lòria”, en la qual l’impacte “va ser nul”.
Roig ha criticat que Andorra Turisme “no va tenir un altre acudit” que posar en totes les rotondes d’entrada i sortida de la parròquia unes pancartes anunciant l’Andorra Shopping Festival, “convidant a la gent a passar de llarg de la nostra parròquia”. El cap de llista ha definit aquesta actuació com un “menysteniment” envers Sant Julià i ha recordat que en aquesta zona també hi ha botigues i restaurants que “esperen fer calaix”.
Tanmateix, Roig també ha defensat el rebuig de l’associació de comerciants del Pas cap Andorra Turisme, ja que aquests tan sols “concentren l’organització de grans esdeveniments comercials a les valls centrals i deixa als altres en un segon pla”, ha manifestat.
Així doncs, ha argumentat que aquesta posició és extrapolable a associacions de comerciants d’altres parròquies i altres eixos comercials “que no tenen la sort de gaudir de l’empara d’un Andorra Turisme que paguem entre tots”.
Per finalitzar, també ha titllat com a “qüestionable” la forma en què “el Govern de DA i el ministeri de Turisme barreja tendenciosament pomes amb peres per treure titulars autocomplaents que defugen d’explicar la realitat”.
És a dir, aquesta relació cost-benefici de la qual va parlar Camp durant el balanç, ha rebut una visió negativa per part de Roig, que ha optat per parlar d’impacte econòmic i s’ha preguntat quantes persones de les quals van arribar al país durant l’Andorra Shopping Festival van fer compres. “No ho sabem”, s’ha contestat.