Durant les setmanes de confinament, hem vist com una part del sector comercial ha potenciat la venda a distància interna. Vista la impossibilitat d’atendre els seus clients als locals comercials tancats, els han anat a atendre a domicili.
També hem constatat els esforços que s’han fet per tal d’accelerar la transformació digital de les empreses. Tant la Cambra de comerç, com les associacions empresarials, les entitats bancàries i les empreses de serveis digitals, totes han posat el coll en la feina.
Quant a la transformació digital, és un procés intern de les empreses, basat en tres pilars: els procediments, les persones i les eines.
Sobre els procediments, s’han canviat en la mesura de les necessitats de cadascú.
Respecte a les persones, moltes, en veure que s’hi jugaven el seu lloc de treball, s’han aplicat de valent a adquirir noves habilitats digitals.
Però en l’àmbit de les eines, el més calent és a l’aigüera.
A nivell legislatiu, el comerç electrònic es regula per la llei de comerç. Lògic, ja que una persona compra a una que ven, però sense la presència física simultània del comprador i del venedor.
A més, una altra llei regula tota prestació, de qualsevol activitat econòmica, en la mesura que es desenvolupi exclusivament en un espai digital. Dit altrament, tot el que passi per la xarxa, evitant la duana, disposa d’una llei a mida.
Sobre el maquinari o la velocitat de transmissió de dades, estem ben servits.
Però ens manca, d’una banda, una legislació adequada, més específica, per poder competir en el mercat global, i de l’altra, establir millors relacions públiques amb els gegants del sector de la indústria de l’atenció, per tal que Andorra tingui, dins el món digital, el mateix reconeixement que té en l’àmbit polític com a Estat.
Perquè de poc serveixen uns bons serveis diplomàtics si no podem estendre la nostra diplomàcia a les grans plataformes digitals que controlen internet. La raó és simple. Són més poderoses que qualsevol altre Estat.
Cal tindre en compte que avui dia Google és Déu i l’iPhone el seu profeta. Per això, hem d’aconseguir coses tan simples com, per exemple, que l’opció Andorra surti entre Albània i Àustria, en el registre dels sistemes de pagament de l’Apple Store.
Què dir de poder operar amb PayPal, Fedex o UPS! Truquin, sisplau, a qui s’hagi de trucar, perquè això es resolgui.
I ràpid!