Les darreres dades de matriculació de vehicles, facilitades a principi d’aquest mes pel Govern, demostren que el sector de l’automòbil continua sense remuntar les vendes. Durant els primers cinc mesos de l’any s’han matriculat 371 turismes menys que durant el mateix període de l’any passat, dada que representa un descens del 34,87%.
En total, comptant els altres tipus de vehicles, la dada ascendeix fins a les 522 unitats menys que l’any passat en les mateixes dates. I és que només en aquest mes de maig es van matricular 226 vehicles nous, que comparats amb els 343 de l’any passat, representen 117 vehicles menys. Les xifres no difereixen gaire de les d’altres països.
La venda de cotxes nous va caure aquest maig el 24,8% al Regne Unit, amb comparació al mateix període de l’exercici anterior.Es tracta del dotzè mes consecutiu en què es produeix un descens de les vendes. A més, les matriculacions es van reduir el 27,9% durant els primers cinc mesos, tot i la iniciativa del Govern laborista consistent en un incentiu de 2.000 lliures (2.300 euros) per als ciutadans que es desfacin d’un vehicle amb més de deu anys d’antiguitat i en comprin un de nou. Les matriculacions de vehicles a Espanya van rebre el maig passat una severa caiguda del 37,8%, malgrat que a mitjan mes el Govern va engegar el Pla 2000I, amb ajudes de 2.000 euros per a la modernització del parc automobilístic. I aquest és el mateix escenari en altres països. L’Associació de Comerciants de Vehicles d’Andorra està pendent del nou Govern per fer les demandes perquè el sector pugui tornar a les mateixes vendes que fa uns anys. O almenys experimentar una recuperació. Segons l’ACVA, l’exempció que es fa per a la compra de vehicles poc contaminants no és suficient, ja que només representa el 5% del total dels vehicles.
I precisament ahir, el nou cap de Govern, Jaume Bartumeu, es va referir als problemes del sector, precisament en el marc més idoni, com és la Fira Nacional de l’Automòbil. El cap de l’Executiu socialdemòcrata s’ha compromès a recuperar algunes de les propostes que el seu grup havia defensat en la legislatura passada, alhora que es reunirà amb els representants de l’AIVA per analitzar les mesures que cal prendre. Descartades les ajudes directes per a la compra d’un vehicle, es buscarà modificar el nivell de diòxid per poder optar a ajudes, i buscar mecanismes que promoguin la renovació dels vehicles. Andorra no té una indústria de l’automòbil i difícilment pot emmirallar-se amb les decisions d’altres països. Però és clar que s’hauran d’adoptar mesures per invertir la tendència actual.