El paquet de lleis que conformen la reforma tributària, l’impost de societats, l’impost sobre els beneficis de les activitats econòmiques i l’impost sobre la renda de les persones no residents, preveu finalment un gravamen del 10% i no del 12,5%, com s’havia apuntat.
Així ho va explicar ahir el ministre d’Economia i Finances, Pere López, que va precisar que el dia 20 l’executiu entregarà els esborranys dels tres textos als grups parlamentaris per començar un treball conjunt que permeti que l’11 de setembre es puguin entrar a tràmit parlamentari.
López, que va puntualitzar que el gravamen del 12,5% va ser apuntat per un òrgan consultiu de la UE i va deixar clar que des de l’executiu sempre s’ha treballat amb un tipus del 10%, va explicar que el Govern ha partit dels textos en els quals va treballar l’executiu liberal l’anterior legislatura, tot i que hi ha inclòs algunes modificacions encarades a facilitar futures negociacions i a la signatura de convenis per evitar la doble imposició (CDI).
Intercanvi d’informació
D’altra banda, l’executiu va entrar ahir a tràmit parlamentari el projecte de llei qualificada d’intercanvi d’informació en matèria fiscal, text amb el qual, segons el cap de Govern, Jaume Bartumeu, es compleix els compromisos contrets amb la Declaració de París i es busca rellançar la relació amb l’OCDE a partir del respecte i la confiança, a la vegada que es reforça el paper de l’Institut Nacional Andorrà de Finances (INAF).
El text, segons va explicar Bartumeu, recull bona part de les aportacions que va fer el grup parlamentari reformista en la sessió extraordinària del Consell General del 30 de juliol passat, com és el manteniment dels apartats 4 i 5 de la disposició addicional tercera de la Llei de bases d’ordenament tributari, afegida el 2008, quan es va modificar la Llei de cooperació penal internacional i de lluita contra el blanqueig de diners.
D’aquesta manera, es reforça la potestat del Govern a l’hora d’obtenir informació fiscal en el marc d’un procés penal tributari i de mantenir les sancions per desatendre requeriments del ministeri de Finances.
No obstant, el text, molt més precís a l’hora de determinar el procediment i d’establir amb quina normativa de l’OCDE es regeix, a la vegada que elimina una disposició que permetia a l’executiu desenvolupar normes específiques via reglament, no fa cap referència als convenis per evitar la doble imposició, aspecte també demanat per Coalició Reformista.
En aquest sentit, Bartumeu, que va explicar també que ahir mateix es va trametre una nota a l’OCDE en la qual s’explica els passos fets i l’entrada a tràmit de la llei, va precisar que les referències als CDI s’introduiran en una addenda política durant les negociacions per signar els convenis d’intercanvi de dades amb els diferents països, i va insistir que incloure la referència en un text legislatiu andorrà “seria com fer un brindis al sol”.
Per la seva part, el conseller general de CR Jaume Serra va manifestar que el grup està bastant satisfet amb el text final, ja que creuen que el Govern els ha escoltat durant el procés, tot i que estan pendents de decidir si hi faran alguna esmena, que en cap cas no serà a la totalitat. Pel que fa a la no inclusió en la llei del compromís que han d’adoptar els països a signar convenis de doble imposició, Serra ha dit que el Govern ha promès fer-ne referència en una addenda de caràcter polític fora de la llei.
De la seva banda, el president del grup parlamentari d’Andorra pel Canvi, Eusebi Nomen, va manifestar que el text presenta “molts problemes tècnics”, que segurament portaran que el grup presenti una esmena a la totalitat amb text alternatiu. Aquesta mesura, va aclarir Nomen, tampoc no hauria de fer retardar el procediment. Pel que fa als textos que conformen la reforma tributària, va manifestar que era “la pitjor notícia del dia”, ja que va remarcar que l’“única finalitat és recaptar més diners i amb la crisi no es pot posar més pressió fiscal”. És per això que avui mateix ApC presentarà una proposició de llei amb la qual s’elimina la imposició indirecta i es fixa la directa.