El sistema andorrà creix aquest nou curs prop del 4% en alumnes

Autor: Clara Garnica
Font: El Periòdic
Publicat el: 29 de Setembre de 2009

El nou curs escolar 2009-2010 ha donat el tret de sortida amb 10.889 alumnes als seus centres d’ensenyament, dades que representen un lleuger increment del 0,89% respecte al curs anterior. El sistema educatiu que més ha crescut és l’andorrà, que ha augmentat gairebé el 4%. De 4.002 escolars ha passat a 4.160.

A l’altra banda, el sistema educatiu francès i l’espanyol han decaigut el 0,52 i l’1,41%, respectivament. Aquesta caiguda representa 18 alumnes menys a l’ensenyament francès i 47 a l’espanyol, que s’han notat sobretot a l’escola pública.

En termes proporcionals, els alumnes inscrits al sistema d’ensenyament andorrà representen prop del 40% del total d’alumnes al Principat, seguits del sistema educatiu francès, amb el 31%, i finalment l’espanyol, amb el 29%.

El secretari d’Estat d’Educació, Josep Roig, va justificar l’augment d’alumnes d’aquest curs, especialment a les aules andorranes, pel treball realitzat i encarat a millorar i augmentar les aules, així com el fet que cada vegada més la població es decanta per un sistema d’ensenyament del país. Roig ho va resumir com un èxit de “l’aposta des de l’administració per aquest sistema nacional”.

La valoració de Roig va ser realitzada ahir a l’escola andorrana de Canillo durant una de les visites que tant el secretari d’Estat com la ministra d’Educació i Cultura, Susanna Vela, estan realitzant per les diferents escoles del país per conèixer els espais i els professors. També n’estan recollint les seves inquietuds i propostes de millora. Ahir va ser el torn de l’escola de Canillo i prèviament de la del Pas de la Casa. Respecte d’aquesta última, Vela va definir-la com una escola amb “una problemàtica concreta i allunyada de la resta, que requereix, per tant, uns protocols diferenciats”, especialment per afrontar els accessos quan neva amb intensitat.
UN PLA ESTRATÈGIC Per tal d’afrontar la singularitat d’aquest centre educatiu, així com d’altres escoles i zones que requereixen de millors instal.lacions o fins i tot de nous centres, el Ministeri d’Educació està elaborant un pla estratègic d’infraestructures. En aquest pla, que està previst que s’enllesteixi durant el curs, es prioritzarà que els nous centres d’ensenyament, especialment els de Primària i els maternals, “es trobin en zones cèntriques dels nuclis urbans”, segons va manifestar Vela.
Una de les problemàtiques més importants que haurà de tractar aquest pla estratègic és el de la futura escola de Canillo. Tenint en compte que l’esforç del ministeri anirà encarat a ubicar els centres en zones cèntriques, Vela va descartar pràcticament l’opció d’Incles, a sis quilòmetres del centre de la localitat canillenca.

Els terrenys de la Sella, per tant, tornarien a prendre força, tot i l’oposició d’un sector dels veïns i de la negativa dels afectats a pagar-ne les despeses milionàries de la construcció.

pdf3.jpg