La rotonda del quilòmetre 0, ubicada a la carretera de l’Obac a l’alçada del vial de la Unió (i que marca el límit territorial entre Andorra la Vella i Escaldes), no ofereix plenes garanties de seguretat viària. Per aquest motiu, l’actual Ministeri d’Ordenament Territorial té com a prioritat si es manté en aquesta propera legislatura realitzar-ne un conjunt de modificacions. Gerard Barcia, el ministre en funcions de la cartera, va reconèixer ahir que aquest punt rodó és el «més perillós i on s’hi registren més accidents» del país.
La intenció, va explicar Barcia, és reduir l’alçada de la rotonda, és a dir, «rebaixar-ne el nucli rodat del centre». El ministre en funcions va explicar que l’actual epicentre del punt rodó, que conté a més una zona verda i una escultura, va ser creat «per millorar l’impacte visual». Però aquesta intenció estètica és perjudicial per la seguretat viària, degut a que en limita considerablement la visibilitat.
La rotonda del quilòmetre 0, «és el que anomenem una rotonda cega», ja que ofereix poca visió lateral i té poc diàmetre, va explicar el ministre en funcions. Aquest aspecte, sumat a que es tracta de la rotonda que engoleix més trànsit del Principat, la converteix en la més conflictiva i la que registra més accidents de circulació. Barcia va exposar que sobretot la problemàtica sorgeix amb els cotxes que venen de baixada, i que ho acostumen a fer a una velocitat superior a la permesa. El ministre en funcions va explicar que es registren col·lisions amb els que ja s’han incorporat al punt rodó i que especialment afecten als copilots.
Les condicions poc segures de la rotonda del Km. 0 sorprenen tenint en compte que la instal·lació no té ni dos anys de vida. El punt rodó va ser inaugurat a finals de la primavera de l’any 2009, ja sota la legislatura del Partit Socialdemòcrata. La infraestructura va ser una promesa de l’anterior Govern als dos comuns, per tal de descongestionar l’afluència de trànsit a la zona i millorar les entrades a les dues parròquies. L’encarregat de tirar-la endavant va ser el llavors el ministre d’Ordenament Territorial, Xavier Jordana. El cost de la licitació va ser de 534.000 euros i va tenir un termini d’execució de tres mesos.
Jordana va definir llavors la rotonda com una «Puerta del Sol andorrana» per la seva ubicació en el quilòmetre zero: marca l’inici de la Carretera General 1 cap a Sant Julià i de la CG3 de Canillo.
Rotondes prioritàries / A més de la rebaixa de la infraestructura de la rotonda del Km. 0, Ordenament Territorial també té com a prioritats la instal·lació de tres rotondes més, segons va informar Barcia. Es tracta de la rotonda a l’entrada de Canillo, venint des d’Encamp, d’una rotonda a Ransol i d’una rotonda a la Cortinada.
Barcia va informar que la intenció és anar construint més rotondes perquè és una eina «que dinamitza la circulació i és menys perillosa sempre i quan s’utilitzi bé». Un bon exemple és la fa poc inaugurada rotonda de la Comella, a l’entrada d’Andorra la Vella.