El dijous passat, en la sessió del Consell General destinada al control del Govern vaig preguntar en relació a l’aplicació de la llei reguladora del transport públic de passatgers per carretera, pel que fa al sector del taxi.
Aquest hivern l’Associació de taxistes d’Andorra, i també altres professionals del taxi que no hi estan associats, ens havien fet arribar la seva preocupació per la competència deslleial que pateixen per part de vehicles que es dediquen a fer el transport de passatgers pel compte d’establiments hotelers o agències turístiques.
Un transport que es porta a terme tant dins d’Andorra com en trasllats internacionals a aeroports o estacions ferroviàries dels països veïns.
Sabíem que a primes de desembre del 2012 l’Associació de Taxistes d’Andorra havia mantingut una reunió al ministeri d’Economia i que el 14 de gener havia fet arribar al Govern un llistat de vehicles que, al seu entendre, molt probablement estaven duent a terme el transport de persones sense disposar de les escaients autoritzacions.
Tot plegat em va portar a preguntar al Govern quines mesures havia adoptat per fer complir la Llei reguladora del transport públic de passatgers per carretera.
La resposta que vaig rebre al Consell General fou mou decebedora. El Govern pretén haver verificat la llista de possibles vehicles no autoritzats que li va fer arribar l’Associació de Taxistes el 14 de gener i afirma que no n’hi havia cap que estigués exercint irregularment l’activitat de transport de passatgers.
Fins i tot el ministre em va contestar que el que sí havien constat és que alguns dels vehicles arribaven de l’estranger conduïts per “turistes”. Una afirmació que em va portar a la constatació que ara a Andorra els que practiquen l’intrusisme són qualificats com “turistes”.
Com vaig dir en la sessió del Consell General semblant excusa faria riure si no fos que una crisi important està fent patir moltes persones que intenten guanyar-se la vida diàriament exercint regularment i legalment la professió de taxista.
No ens podem conformar tampoc amb l’explicació que el Govern va enviar, després de les queixes de l’ATA, una carta-circular a la Cambra de Comerç i a la Confederació Empresarial Andorrana instant-les que informessin els seus associats “… de les activitats que poden realitzar legalment…” amb els vehicles de la seva propietat “… com a complement d’una prestació d’altra natura.”
Una cosa, que em sembla normal i adequada a la normativa avui vigent, és que hi hagi hotels que, com a servei complementari, traslladin els seus clients des de la instal·lació hotelera fins al punt de sortida dels ginys mecànics de les estacions d’esquí.
Una altra cosa, ben distinta, és que emparant-se en una interpretació abusivament extensiva de la Llei reguladora del transport públic de passatgers per carretera de l’11 d’octubre del 1985, hi hagi empreses andorranes que hagin decidit dur a terme serveis amb vehicles de la seva propietat per a transportar els seus clients des de l’aeroport a l’estació de tren d’arribada fins a Andorra i vice-versa pel que fa al retorn.
Aquests serveis –que a ben segur no deuen pas ser gratuïts ni integrats a la facturació global presentada als clients– són els que fan mal als taxistes d’Andorra. Els fan mal perquè suposen una competència deslleial duta a terme per empreses que no estan autoritzades per a prestar aquells serveis de transport de passatgers.
Aquest és el nus del problema.
Un problema que el Govern no sembla voler veure i prefereix ignorar, negant l’evidència. Una evidència per a tothom, menys per al ministre.