Socialdemocràcia i Progrés d’Andorra (SDP) va reiterar ahir les crítiques a la política turística i comercial del Govern en entendre que les accions que s’estan portant a terme estan adreçades a aconseguir un turisme low cost i de proximitat, quan s’hauria d’apostar per mercats més llunyans i per una presència més gran a França.
El president de la formació, Víctor Naudi, i el membre del comitè polític nacional, Delfí Roca, van comparèixer ahir davant dels mitjans de comunicació per parlar d’aquest àmbit, aprofitant que tot just ha acabat la campanya d’hivern.
Els dirigents d’SDP van considerar que les accions que està portant a terme Andorra Turisme no estan donant els resultats esperats, tant pel que fa al nombre de visitants com a les pernoctacions. Naudi va manifestar que s’està fent un esforç “per captar turisme barat” fent la competència a PortAventura, en referència a la segona actuació del Cirque du Soleil, que tindrà lloc aquest estiu.
A més, es va referir a la campanya de publicitat en diverses televisions del país veí del sud “per atreure una clientela de proximitat que ja ens coneix, quan el que caldria és anar més lluny, a nous mercats com per exemple Itàlia”. Per contra, segons el president d’SDP, no s’estarien dedicant els esforços suficients al turisme francès. Aquest turisme low cost fins i tot afectaria també el mercat rus, “quan abans els visitants d’aquest país tenien més poder adquisitiu”.
Els dirigents d’SDP es van mostrar especialment crítics amb el paper que està desenvolupant Andorra Turisme, ja que segons van dir no està fent la funció de coordinar la tasca del Govern, els comuns i les empreses privades, sinó que “s’hi aboquen diners públics i van per lliure”. “Hi ha una manca de visió política i sembla que han perdut el nord i no saben per què fan les coses”, va manifestar Roca. Segons aquest partit polític, l’únic que es considera important des d’aquest organisme és promocionar esdeveniments com l’espectacle del Cirque du Soleil o l’Andorra Red Music “amb diners que se’n van com el fum per comprar turistes i no perquè vinguin turistes a comprar”.
I és que, segons el parer d’SDP, els diners que es destinen a la promoció turística també haurien de repercutir favorablement en les empreses del país. “No hem sabut mai per què hi ha poques empreses d’aquí que participen en les accions turístiques. N’hi ha poques i la majoria són agències de fora”, va dir Roca. SDP va demanar també que es tinguin en compte els atractius culturals i la natura en la promoció que es fa del país a l’exterior i van reclamar “més transparència” sobre els objectius que es fixa Andorra Turisme i el cost de les accions que es porten a terme.
Demanda de coordinació
Aquesta formació troba que tampoc es treballa en la bona línia per afavorir el comerç i, en aquest sentit, els dos responsables polítics van manifestar que “hem tornat als problemes molt greus de mobilitat”. En concret, Roca es va referir a la necessitat que hi hagi coordinació en accions com la que porta a terme el Comú d’Escaldes-Engordany amb Vivand, fet que hauria impedit que es partís la principal artèria comercial del país, formada per les avingudes Meritxell i Carlemany. No és que SDP estigui en contra d’aquesta iniciativa, sinó que advoca per una col·laboració més gran perquè no acabi passant com en aquest cas, que el carrer de la Unió “ha passat a ser el carrer de la secessió”.
Pel que fa a la proposició de llei de sostenibilitat financera i d’estabilitat pressupostària que preparen els demòcrates, SDP no va voler valorar-la fins a disposar del text. Tot i així, Naudi va dir que si la voluntat de la llei és limitar l’endeutament, “de moment en tres anys el que han fet és el contrari”. A més, Roca va ressaltar que “han estat tres anys sense fer res i ara volen comprometre els que vinguin després”.