Transcriurem aquí el que vam llegir a la premsa fa uns mesos: «El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, va pujar en bus al Pas de la Casa per copsar de primera mà la freqüència de la línia dels busos, solucionant, a més, una incidència que es va produir in situ. El ministre també es va esperar a la parada de bus del Pas fins al tancament del servei d’ahir per certificar que no es produïen més incidències».
Recorden aquesta notícia? Va semblar que donarien solució al tema del transport públic al Pas de la Casa, que s’activaria un «pla estratègic» que és com sembla que ho arregla tot aquest govern.
I la pregunta és: els ciutadans i els treballadors del Pas de la Casa, aquest hivern que començarà, ja no tindran la mateixa problemàtica, o serà més agreujada encara? O pot ser serà la Covid-19 que en tindrà la culpa ara també? O és que el ministre no es va fer prou fotografies per anunciar les seves «miraculoses» solucions?
Ho preguntem perquè sempre hi ha una excusa o una altra amb la finalitat que la responsabilitat no sigui dels mandataris governamentals.
D’altra banda potser aviat escoltarem els mandataris comunals, dient allò de «el transport públic no es competència del Comú».
I el Govern farà servir l’excusa que, amb les mesures sanitàries, els aforaments dels autobusos s’han de limitar, tot i que en aquest inici de curs el transport escolar ha anat de gom a gom i no hem vist a cap membre del Govern assumir ni que fos una petita part de responsabilitat. Pel ministre portaveu els apessonaments reiterats dels escolars en un transport mal organitzat era només una «incidència» sense importància.
Però al capdavall tot el país esta patint les deficiències del transport públic, en especial el jovent amb el retorn a les escoles.
El rum-rum del transport gratuït s’ha sentit, i s’ha esvaït. En campanya electoral els progressistes volíem democratitzar el transport públic col·lectiu. Vam proposar fer-lo gratuït. I reforçar el carril bus per garantir la comoditat, la regularitat, la rapidesa i la fiabilitat del servei.
Ens titllaven de fer volar coloms. I vam sentir dir que era inviable. Ara sembla que no es una idea tan dolenta, i, si fos finalment una realitat, els progressistes ho aplaudiríem. Però a data d’avui l’únic de cert és que agafar un autobús a certes hores és realment caòtic o, pràcticament, un miracle.
El Pas de la Casa durant massa anys, en temporada hivernal, ha patit la mala gestió del transport públic. Ara és tot el país qui ho pateix.
Tots els països fan campanyes per fomentar que població faci servir els transports públics, en el nostre país, a data d’avui, fer una campanya així no faria res més que agreujar la problemàtica perquè és ben evident que no es pot donar el servei.
En tot cas és responsabilitat del Govern donar solució a aquest tema, i no és necessari veure un ministre fent-se la foto per copsar la problemàtica. El que realment necessita la ciutadania és que es doni solució a aquest problema que ja fa massa que dura.
Un transport públic gratuït. Un transport públic efectiu i que tothom pogués fer servir sempre, especialment en temps de crisi.