La secretària d’Estat de Turisme, Valérie Lackner, va declarar ahir que el turisme rural serà “un dels objectiu prioritaris” dels quatre anys vinents en matèria de visitants. En una entrevista a Andorra7 Ràdio, Lackner va anunciar que “és un repte per a mi” intentar desenvolupar aquesta branca del turisme, i va contraure el compromís de preparar “la legislació i la reglamentació”, aspectes que considera “indispensables” per portar a terme l’objectiu.
De fet, la secretària d’Estat va indicar que ja s’han iniciat converses amb Patrimoni Natural i amb l’Associació de Pagesos i Ramaders per mirar d’establir “quin ha de ser el concepte” comercial que permeti engegar aquest tipus de turisme com a producte. Lackner va apuntar que hi hauria diverses opcions a considerar, com ara “l’agroturisme, els petits hotels amb encant o petites estances familiars”, una decisió que caldrà “estudiar molt bé”.
La responsable del turisme del país considera perfectament vàlids els recursos que Andorra ja té per començar a construir una oferta com aquesta: “Les bordes i les granges.” El que de moment té clar Lackner és que la filosofia d’aquesta nova mena de turisme “no seria fer competència als allotjaments que ja existeixen”, sinó crear una oferta “complementària a la ja existent”. De fet, la idea seria atraure “un públic molt diferent”, de manera que el Principat abraçaria un espectre encara més ampli.
El valor fonamental amb què Lackner compta “és precisament la natura”, un element dels que han estat més ben valorats a l’estudi recent que s’ha conegut del Centre Mundial de l’Excel·lència Turística (CEDT), un organisme adscrit a les Nacions Unides. A més, va recordar que l’ecoturisme és una pràctica cada cop més estesa.
Nova classificació dels hotels
Una de les reformes legals que probablement necessitarà el projecte que s’ha proposat engegar Valérie Lackner és canviar el mètode vigent actualment per atorgar les estrelles als hotels. “La Llei de classificació d’allotjaments està obsoleta”, va afirmar la secretària, “però canviar-la serà un procés llarg”, va advertir. Lackner va recordar que el text actual es va elaborar el 1999, “i moltes coses han canviat des d’aleshores”.
La nova oferta es podria complementar també amb l’obertura d’alguns establiments dedicats al “comerç verd”. Aquest és un objectiu que Lackner es proposa més aviat a llarg termini, però en principi serien botigues on es podrien adquirir productes cultivats i elaborats exclusivament al país. “És una iniciativa molt lligada a l’ecoturisme”, que afegeix un cert grau “de qualitat” als visitants que basin l’estada al país en la muntanya. “És un tema que m’agradaria molt plantejar”, va apuntar Lackner, “però sens dubte requerirà més temps”.
Resultats positius de l’estudi
Sobre les conclusions generals de l’estudi del CEDT, la secretària d’Estat va considerar positives les diverses impressions recollides a l’informe. “Es confirma que l’oferta és variada i accessible”, va declarar, i que els veritables punts forts del Principat són “el benestar i la natura”. De fet, Lackner no es va oblidar de l’anomenat wellness, el tipus de turisme dedicat a la salut i la bellesa, unes premisses que s’adiuen perfectament “amb l’oferta de termalisme que tenim al país”.
“Èxit total” del bus turístic les dues primeres setmanes
La secretària d’Estat de Turisme també va fer una valoració de les dues primeres setmanes de funcionament del bus turístic, i no va dubtar a afirmar que havia estat un “èxit total”, i que estaven “molt satisfets” amb els resultats del servei”. El més sorprenent, segons Lackner, han estat els resultats d’una enquesta que s’ha anat realitzant als diferents usuaris per conèixer les procedències. “Ens ha sobtat que una gran quantitat dels clients era “de molt a prop”, i malgrat això havien quedat “parats de la gran quantitat d’indrets tan bonics que té Andorra i que no coneixien”. Això està portant els responsables del turisme a veure que “cal treballar amb el client de proximitat”, i a concloure que una vegada més Espanya i França són les dues grans zones per treballar, especialment les regions i els municipis que es troben més a prop de la frontera. Sobre la forma d’elaborar noves promocions, Lackner va apostar per promocionar tot el país en conjunt. “Entenc que cada comú pugui definir la pròpia identitat, però la tendència ha de ser anar cap a una marca nacional”, va explicar. Finalment, va especificar que Andorra Turisme està fent un treball de camp, i que les conclusions s’exposaran al setembre.