El nombre d’alumnes inscrits en el nou curs escolar ha crescut lleugerament amb relació al de l’any passat. Així ho va indicar el secretari d’Estat d’Educació, Josep Roig, que va avisar, però, que les dades que ara té el ministeri s’han d’acabar de confirmar amb els diferents centres i no estaran del tot tancades fins a final de mes.
El sistema andorrà i l’espa – nyol han tingut, segons les estadístiques actuals, un augment d’estudiants d’entre un 4% i un 5%, increment inferior en el cas de les escoles franceses.
Roig va fer públic aquest avenç de dades al centre de formació professional d’Aixovall, on va participar en la inauguració oficial del curs. Precisament els estudis que s’imparteixen en aquestes instal·lacions també han registrat un important augment del nombre d’alumnes, passant dels 120 que s’havien inscrit el 2008 a més de 170 gràcies a la consolidació de branques que s’han començat a impartir en els darrers anys. “És normal perquè pel que fa als estudis garanteix ara sortides laborals més interessants que altres ensenyaments de nivell superior”, va apuntar el secretari d’Estat.
A l’acte també hi va participar la ministra Susanna Vela, que va avançar la intenció d’impulsar un pacte per a l’educació com un “espai on portar el debat dels temes que preocupen i poder aportar i concretar solucions”. A aquesta taula de diàleg, que mantindria reunions periòdiques, hi estarien convidats tots els agents perquè “la millora constant de la qualitat de l’ense – nyament no és només una tasca política, sinó de tota la societat”. La ministra va definir l’educació com “una responsabilitat col·lectiva” i va manifestar que “tots els sectors s’han d’implicar davant d’aquesta situació per millorar la formació dels ciutadans del futur”.
CONTROL DE QUALITAT
Roig va aprofitar l’obertura del curs per desgranar el projecte educatiu que vol tirar endavant el Govern aquesta legislatura. Entre els objectius que es consideren clau es troba el d’avaluar el sistema per poder diagnosticar les seves mancances i això passarà per la creació de l’Observatori Nacional per la Qualitat de l’Educació. Aquest òrgan assessor, al qual l’executiu ha de donar avui el vistiplau definitiu, segons va indicar Vela, estarà format per l’equip directiu del ministeri però també convidarà especialistes en els assumptes a tractar. Una de les funcions serà la de desenvolupar i coordinar un pla d’avaluacions nacional per al període 2009- 2013 i publicarà els resultats de forma periòdica.
Roig també va avançar altres fites, com ara la de dotar els professionals dels recursos suficients, facilitar als alumnes la transició entre nivells o dotar els centres de més autonomia de gestió. “Cada escola està en una realitat social diferent i és important que totes puguin prendre les seves decisions. Volem promoure certa independència, també en aspectes econòmics”, va indicar.