El Govern i els comuns impulsaran una nova campanya de sensibilització emmarcada en el pla nacional de residus, amb l’objectiu de fomentar l’ús de les deixalleries. La campanya fa especial èmfasi en donar a conèixer els diferents tipus de residus que es poden dur a les deixalleries per tal de ser reciclats, en lloc de depositar-los en contenidors de rebuig, rius o espais urbans. L’acció preveu motivar la participació ciutadana mitjançant un seguit de premis, que es podran aconseguir precisament fent ús de les deixalleries comunals.
El director del Departament de Medi Ambient, Xavier Cuenca, va explicar ahir, en roda de premsa, que la campanya neix amb l’objectiu d’incrementar la utilització de les deixalleries, tant pel que fa al nombre d’usuaris com la diversitat de residus que s’hi porten. Al país, va informar Cuenca, ja s’hi han dut a terme altres campanyes sobre la recollida selectiva i el reciclatge, que “s’han traduït en uns resultats molt positius pel que fa al reciclatge domèstic d’envasos, vidre i paper”. Així i tot, segons va informar el director de Medi Ambient, “diversos indicadors conclouen que la utilització de les deixalleries, tant per part de particulars com d’industrials, encara pot millorar molt”.
És per aquest motiu que el Govern, amb la col.laboració de Crèdit Andorrà, posa en marxa la campanya Si l’acompanyes, guanyes. La difusió de la campanya, que comença ara i s’allargarà tot el 2010, es farà mitjançant insercions en premsa escrita, fullets encartats, adhesius als contenidors, retolació d’autobusos, i també a través d’una pàgina web que s’ha creat específicament per a la campanya.
LES DEIXALLES NO CAMINEN
La directora de l’empresa de publicitat que ha dissenyat la campanya, Inés Martí, va assenyalar que el lema Si l’acompanyes, guanyes “ironitza amb la idea que els objectes no es traslladaran sols des de casa a la deixalleria i, alhora, fa una crida a l’acció humana, que es veurà recompensada amb un premi”. Els ciutadans que portin residus a la deixalleria obtindran punts en funció del nombre d’objectes que hi dipositin, el seu volum i la seva toxicitat. D’aquesta manera, obtindran un premi d’or, plata o bronze.
La bossa d’obsequis està nodrida pels comuns i pretén ser un incentiu, un reclam que ha de servir per donar a conèixer les deixalleries i també les diferents categories de residus que s’hi poden portar. Els usuaris podran fer un seguiment dels obsequis ofertats mitjançant la pàgina silacompanyesguanyes.ad, alhora que podran gestionar els seus premis. Els premis, que es podran recollir al mateix Comú, inclouen abonaments semestrals al Palau de Gel, forfets de dos dies a Grandvalira i Vallnord, entrades a la Mostra Gastronòmica d’Ordino, excursions guiades al parc natural del Comapedrosa i tiquets per a activitats lúdiques i culturals.
Per la seva banda, el director de Relacions Institucionals de Crèdit Andorrà, Antoni Serrano, va defensar sobretot “la creació d’usos i hàbits respecte a l’ús de les deixalleries que afavorirà la campanya, ja que s’ha detectat que, més que la manca d’interès, sovint el problema radica en la falta de costum”. Crèdit Andorrà, de fet, té un conveni de col.laboració amb el Govern pel que fa a les accions de sensibilització emmarcades en el pla nacional de residus.
Si aquesta campanya té èxit, i segons els càlculs del Govern, els comuns es podran estalviar despeses de fins a 60.000 euros en la recollida d’andròmines i altres residus que es troben abandonats a les vies urbanes.